Služby pro web bez nutnosti souhlasu s cookies

V poslední době se zpřísňují regulace ohledně ochrany osobních údajů. V České republice již platí legislativa spojená s implementací nařízení GDPR a připravuje se ePrivacy. Od 1. ledna 2022 začíná účinnost novely zákona o elektronických komunikacích, která stanovuje u cookies princip opt-in. Nově tak musí mít provozovatelé webů před použitím cookies na webu od návštěvníka souhlas. Nebude již stačit pouze obecné informování ohledně používání cookies. Souhlas bude potřeba pro všechny sledovací, analytické či marketingové cookies, výjimka zůstává pouze u nezbytných funkčních cookies vlastního webu. Za využívání osobních údajů bez souhlasu hrozí pokuta až v řádech milionů korun.

V současné době již cookies třetích stran blokuje úplně prohlížeč Safari od Apple, sledovací cookies blokuje Firefox a všechny cookies třetích stran chce během roku 2022 úplně zakázat i nejpoužívanější prohlížeč Chrome od Google. Velcí vydavatelé připravují alternativní způsoby analytického sledování bez cookies pro marketingové účely stejně, jako Google připravuje Google Sandbox. Malé weby zatím plnohodnotnou náhradu třetí strany nemají.

Weby je s ohledem na účinnost zákona nutné upravit. Jednou z možností je nadále využívat cookies pouze se souhlasem návštěvníka a upravit formuláře souhlasů na webu například pomocí Cookie Consent. V tomto případě je nutné počítat s tím, že si část návštěvníků, využívajících například Safari, nebude ukládat cookies i se souhlasem. Kromě toho jde pouze o dočasné řešení, protože Google Chrome v brzké době zakáže cookies třetích stran úplně. Druhou možností je nevyužívat cookies třetích stran. V tomto případě by provozovatel webu nemusel návštěvníky žádat o souhlas, pokud by nevyužíval vlastní sledovací cookies.

V tomto článku se zaměřím na alternativní služby pro web, které nepoužívají cookies, a mohou tak být využity na webu i bez souhlasu s použitím cookies nebo dokonce bez formuláře povolujícího cookies.

Online reklama

Mnoho stávajících webů funguje díky reklamě. Nejvíce zisková bývá personalizovaná reklama, která je založena v tuto chvíli hlavně na chování uživatele, což většina služeb zjišťuje právě pomocí cookies. Google Adsense/Adwords využívá cookies pro personalizovanou i kontextovou reklamu, kdy pomocí cookies chrání inzerenty před podvody. Bez souhlasu s použitím cookies se tak nezobrazí žádná reklama. Google Adsense nabízí v nastavení možnost zapnout na webu partnera formulář pro souhlas s GDPR. Česká PPC alternativa Sklik.cz do Seznam.cz pro personalizovanou reklamu také vyžaduje souhlas, bez souhlasu zobrazí nepersonalizovanou reklamu. Partner.Seznam.cz přináší svým uživatelům možnost zapnout si souhlas s cookies, který navíc bude zapojen v CPM Seznamu, díky tomu stačí získat souhlas pro marketingové cookies na jakémkoliv webu v CPM sítí, kde je i nejnavštěvovanější český web Seznam.cz. Díky tomu se většině návštěvníků webu pravděpodobně formulář s udělením souhlasu vůbec nezobrazí.

Bez možnosti dostatečné identifikace návštěvníka je ziskovost PPC reklam nižší, kontextová reklama nemusí být dostatečnou náhradou. Větší weby pravděpodobně nebudou mít problém prodávat reklamní prostor přes agentury. Pro menší weby se naskýtá možnost využití alternativních způsobů příjmů. Jedním z nich je affiliate reklama, kdy web i bez nutnosti cookies může přímo propagovat konkrétní produkt a zaplaceno dostane až za jeho využití. Druhou možností poté je internetový product placement – tedy například prodej komerčních sdělení, placených odkazů či jiné publikování například i pomocí sociálních sítí.

Měření návštěvnosti

Nejvyužívanější systém Google Analytics je založen na využívání analytických cookies, ke kterým je nutný souhlas uživatele. Pro základní měření návštěvnosti bez nutnosti souhlasu s cookies lze využít českou službu Toplist.cz.

Existují také bezplatné profesionální analytické systémy, které lze instalovat na vlastní server. V případě souhlasu s analytickými cookies vlastního serveru (tedy „první strany“) bude například Mamoto možné používat i po úplné blokaci cookies třetích stran. Mamoto navíc umožňuje poměrně pokročilé sledování návštěvnosti i s vypnutými cookies.

Sdílení na sociální sítě

Pokud chce webmaster umožnit návštěvníkům snadnější sdílení odkazů na sociální sítě, je vhodné umístit tlačítka pro sdílení na web. Většina tlačítek sociálních sítí Facebook a Twitter i agregační služby Addthis využivají cookies uživatelů a také by pro jejich využití měl být udělen souhlas návštěvníkem. Alternativou nevyužívající cookies je česká agregační služby generující odkaz pro sdílení sociálních sítí Pridat.eu.

Pridat.eu

Autorem je

Tomáš Martínek

Autor je hlavním administrátorem a zároveň provozovatelem internetové společnosti WebČesky.cz a celého jejího portfolia. V současné době je také lektorem na Katedře informačního inženýrství, PEF, ČZU v Praze.