Hlavním faktorem, který slouží moderním vyhledávačům k nalezení stránek i jejich hodnocení pomocí různých algoritmů, jsou odkazy. Zpětné odkazy pomáhají optimalizovaným stránkám umísťovat se na předních místech v SERP (Search Engine Results Page – stránka s výsledky hledání). Odkazy mají různou kvalitativní váhu. Kvalita odkazu závisí především na hodnocení stránky, kde se odkaz nachází, z pohledu vyhledávačů. Závisí na rancích stránky, tématu stránky a jiných vlastnostech. Hodnotu odkazu určuje také okolí odkazu. Jedinečné odkazy umístěné v textu jsou zpravidla hodnotnější než odkazy umístěné v patičce webu.
Online nástroje pro analýzu zpětných odkazů
Online nástroj pro analýzu spřízněnosti webů
- SpyOnWeb – zjistí, které weby provozuje stejná osoba
Tvar odkazu
Nejdůležitější částí zpětného odkazu je anchor text, který by měl obsahovat klíčovou frázi vztahující se k cíly odkazu. Pokud je odkazem obrázek, používají některé vyhledávače alternativní popis (alt) jako anchor text. Text odkazu by neměl být příliš dlouhý, delší popis lze vložit do odkazu pomocí atributu title.
Budování zpětných odkazů se označuje slovem linkbuilding.