Vlastnosti stránky

Optimalizovaná stránka by měla splňovat určité základní předpoklady, díky kterým je lépe dostupná vyhledávačům i návštěvníkům.

Validnost stránky

Validita stránky není v současné době důležitým faktorem, který by měla každá stránka splňovat. Pokud ovšem stránka (X)HTML validní dle standardů W3C je, může to být pouze přínosem. Roboti vyhledávačů fungují obdobně jako prohlížeče, proto pokud stránku přečte prohlížeč, zvládne ji zpravidla zpracovat i crawler.

Velikost stránky

Je rozumné také hledět na celkovou velikost zdrojového kódu stránky. Stránku by měl tvořit obsah větší než je velikost navigace, reklam a jiných prvků webu. Unikátní obsah by měl být alespoň 200 slov. Roboti neindexují velikostně nepřiměřeně velké stránky a naopak příliš malé stránky, které považují z hlediska obsahu za nedůležité. Je také nutno hledět na potenciální návštěvníky, kteří ne vždy přistupují na web s rychlým připojením, proto je dlouhé načítání může od návštěvy webu odradit.

Na velikost stránky se musí především hledět v případě, že se jedná o stránku určenou pro mobilní zařízení.

Stáří stránky

Vyhledávače si zaznamenávají, kdy stránku zařadily do indexu. Stejně tak si některé poznamenávají i datum registrace domény webu. Obě tyto informace mohou následně využít při vyhledávání. Pokud někdo hledá důvěryhodnou společnost, upřednostní vyhledávače dlouho fungující web, naopak hledá-li aktuální informaci, bude vyhledávač hledat mezi novými stránkami.

Přístupnost stránky

Webové stránky by měly být vytvářeny tak, aby je mohl přečíst kdokoliv. Kromě toho, aby se korektně zobrazily v každém používaném prohlížeči, operačním systému, rozlišení monitoru, by měly splňovat i další pravidla přístupnost. Stránka by neměla zabraňovat posuvu rámců, odkazy by měly být odlišeny od textu, tabulky čtením zleva musí dávat smysl.

Zvlášť by se mělo dbát na zpřístupnění stránek handicapovaným uživatelům, kteří tvoří nemalou návštěvnickou základnu. V tomto případě by stránka neměla bránit zvětšení písma, prvky by měly být dostatečně kontrastní, stránka by neměla obsahovat rušivé elementy, netextové prvky by měly mít textovou alternativu a stránka by měla podporovat i další pravidla tvorby přístupného webu.

Online nástroje pro kontrolu přístupnosti webu

Online nástroje pro testování zobrazení webu v různých verzích prohlížečů

Dostupnost stránky

Stránku je možné indexovat pouze tehdy, pokud je dostupná v době návštěvy robota vyhledávače. Často nedostupné stránky vyhledávače v SERP znevýhodňují a někdy i úplně z indexu vyřazují.

Monitoring dostupnosti zdarma nabízí:

V současné době se již vytváří stránky a služby často omezovány pomocí VPN pouze na určitý region. Stránky jsou poté dostupné pouze z IP adresy určité země. Pro otestování zobrazení dle různých IP adres lze jednoduše využít různé anonymizéry, které umožňují zobrazit stránku přes proxy server s jinou IP adresou. Anonymizéry zdarma jsou například:

Vzhled stránky

Z hlediska SEO není vzhled stránky podstatný, ale z hlediska konverzí a oslovení uživatelů je design stránky „to co prodává„. Profesionálně vytvořený design stránek může z návštěvníků stránky učinit klienty společnosti. Pro nejdůležitější prvky webu je někdy vhodné přistoupit k A/B testování, které prostřednictvím statistik výkonosti daného prvku pomůže rozhodnout, kterou variantu zvolit. Díky tomu lze optimalizovat web z hlediska konverzní výkonnosti.

Nástroje pro A/B testování zdarma

Kromě objektivního testování, lze analyzovat také subjektivní názory současných klientů. K tomu lze využít online nástroje pro dotazování prostřednictvím emailu:

Pridat.eu

Autorem je

Tomáš Martínek

Autor je hlavním administrátorem a zároveň provozovatelem internetové společnosti WebČesky.cz a celého jejího portfolia. V současné době je také lektorem na Katedře informačního inženýrství, PEF, ČZU v Praze.