Každá společnost chce vědět, co si o ni myslí její klienti i ostatní. Právě proto se tzv. social media monitoring (SMM) stává stále populárnějším a nezbytnějším. Na Internetu společně s nárůstem využívání sociálních sítí vzrůstá i počet nástrojů, které umožňují sledovat, co se na sociálních sítích právě děje. Tyto nástroje monitorují příspěvky uživatelů na sociálních sítítch, články a komentáře významných médií nebo diskuzní fóra. Dle zadaných kritérií nalézají takový obsah, který obsahuje sledované fráze (například název společnosti), v některých případech dokáží i vyhodnotit, jedná-li se o kladný, neutrální nebo negativní příspěvek. Pomáhají tak získavat zpětnou vazbu na chování společnosti. Společnost tato data může následně využít pro zlepšení vlastního fungování, PR, nalezení tzv. influencerů (osoby často diskutující o nějakém konkrétním tématu – například společnosti), analýzu konkurence, vyhodnocování efektu reklamních kampaní, revizi a budování medialistu relevantních novinářů apod.
Online nástroje pro monitoring internetového obsahu zdarma
- Google Alerts – monitoring webu i dostupných dat ze sociálních sítí
- Twilert – sledování frází na sociální síti Twitter
- Klábosení – sledování frází na sociální síti Twitter se zaměřením na Česko
- ZoomSphere – monitoring sociálních sítí
- Topsy
Češtinu nejlépe zvládá placený Ataxo Social Insider. Pro statistiky firemních účtů na sociálních sítí je vhodný například komerční SocialBakers.Velká část z uvedených nástrojů je vytvářena v Česku a dosahuje mezinárodních úspěchů.
Online nástroje pro analýzu sociálních sítí
- Klout – určuje vliv profilů osob na sociálních sítích
- MyTopTweet – zjištění populárních tweetů uživatele dle počtu retweetů na Twitteru
- FollowerWonk – vyhledávání influencerů na Twitteru
- SocialStatistics – statistiky Google+
- Facebook Insights
- Twitter Analytics
Pro usnadnění propagace na sociálních sítích lze využít český online nástroj LikeSystem.
Pro zajímavost: výběr zajímavých článků pomocí sociálních sítí nabízí LinksTip.com.