Linkbuildingem se označuje budování zpětných odkazů. Způsobů jak získat zpětný odkaz je mnoho. Existují možnosti bezplatného získání odkazu i možnosti placené. Zpravidla čím kvalitnější je obsah optimalizovaného webu, tím je získávání zpětných odkazů snadnější. Jak získat zpětné odkazy zdarma se můžete dočíst v následujícím textu.
Registrace do katalogů
Nejsnazším způsobem získávání zpětných odkazů, v mnoha případech zdarma, je registrace do různých internetových katalogů. Každý optimalizovaný web by měl být registrován alespoň v těch nejdůležitějších domácích a mezinárodních internetových katalozích. Opomenout by se neměly ani menší katalogy, každý odkaz je přínosem nejen z hlediska vyhledávačů, ale i kvůli potenciální návštěvě přímo přes daný odkaz.
Výměna odkazů
Dalším bezplatným způsobem linkbuildingu je oslovování provozovatelů jiných webů. Může se jednat o reciproční odkaz pouze na určité stránce nebo skrze celý web. Při nabídce výměny odkazů je vhodné hledět na kvalitu a tematickou podobnost webu. Oslovování provozovatelů by mělo být cílené, aby nebyl nabízející označen jako spammer. Pro usnadnění výměny odkazů existují i různé služby a fóra. Existují i různé projekty, které automaticky vkládají odkazy prostřednictvím kódu, jejich použití z hlediska SEO je ovšem nebezpečné a může vést ze strany vyhledávačů k penalizaci.
Účinnější formou výměny odkazu bývá tzv. „cross linking“, kdy web odkazuje na jiný web druhé strany, než je ten, z kterého vede zpětný odkaz. Vyhledávače tak obtížněji rozeznávají, že se jedná o odkazy výměnné.
Nepřímý linkbuilding
Komerční weby mívají problém se sháněním výměnných odkazů. Málo provozovatelů web site je ochotno na různé komerční weby, především e-shopy, odkazovat. Proto je jednodušší pro komerční weby shánět výměnné odkazy nepřímo. Jedná se o podpoření získávání odkazů jiným webům, které již na optimalizovaný web odkazují.
Nepřímý linkbuilding se provádí především pomocí vytváření různých informačních minisite, propagačních blogů a podobně. Stává se, že provozovatel komerčního webu koupí úspěšný, tematicky podobný, nekomerční web, který využije pro propagaci komerční optimalizované web site.
Vydávání tiskových zpráv a PR článků
Komunikace se zákazníky je důležitá nejen z hlediska SEO. Vydávané tiskové zprávy a PR články, do kterých je možné přidat zpětný odkaz, lze publikovat nejen na svém webu, ale i prostřednictvím dalších služeb. Existuje velké množství malých internetových projektů, kde lze zdarma publikovat PR článek. Aby se článek dostal k široké veřejnosti, je mnohdy nutné za uveřejnění PR článku zaplatit přímo médiu, které má příbuznou tématiku a vydání článku na svém webu zajistí, či tiskové agentuře, která článek rozešle médiím nebo rovnou zajistí publikování na určitých médiích. Tiskové zprávy získávají zpětné odkazy především formou uvedení zdroje, kdy se dané médium odkazem odvolává na původce zprávy.
Pro účely publikování PR článků na internetových blozích a jiných internetových médiích třetích stran lze využít internetové služby Placla nebo PayPost, které slouží jako místo pro střetnutí nabídky a poptávky za účelem napsání i publikování článků se zpětnými odkazy na zadané téma pro určitý web. Obdobně lze prodávat i komerční obsah na webu i sociálních sítích pomocí Linketica.
Publikování na cizích webech
Obdobou nepřímého linkbuildingu je možnost publikování různých hodnotných článků na úspěšných webech třetích stran. Oblíbenou formou je pod článek do textu o autorovi vložit odkaz na web, s kterým je autor textu spřízněn.
Účast v diskusních fórech a komentářích
Současný Internet je plný různých diskusních fór, do kterých může většinou přispět každý návštěvník nebo registrovaný uživatel. Vkládání příspěvků s odkazem na optimalizovaný web je vhodné pouze do příbuzných témat, jinak by mohl být příspěvek považován za spam. Registrovaní uživatelé mohou často přidat odkaz také na svůj profil v diskusi nebo do podpisu u každého uživatelova příspěvku. Čím více příspěvků do diskuze napíšete, tím více odkazů v podpisu se ve fóru zobrazí.
Obdobně lze přidávat související komentáře k různým článkům, mediálnímu obsahu včetně videí i fotografií a podobně.
Linkbaiting
Linkbaiting je forma virálního marketingu, která má za cíl prostřednictvím zajímavého obsahu získat návštěvníky i zpětné odkazy. Obsah může být kontroverzní, šokující, agresivní, zábavný, přínosný pro návštěvníka nebo aktuální. Linkbaiting se nesoustředí pouze na textový obsah, ale osvědčují se i různé online nástroje, kalkulačky, flashové hry, kvízy, výzkumy, statistiky nebo multimediální obsah.
Social Media Optimization
Pro šíření obsahu webu i podporu virálního marketingu se na Internetu využívají především sociální sítě a různé jiné služby pro sdílení. Primárním cílem je v tomto případě přitáhnout na stránky návštěvníky, jako sekundární produkt jsou zpětné odkazy. Přidání odkazu do těchto služeb lze návštěvníkovi ulehčit, pokud se odkaz pro sdílení nachází přímo u daného zajímavého obsahu. Českým socializérem, který nabízí prostřednictvím jednoho tlačítka přidání odkazu do různých služeb, je projekt Pridat.eu. K propagaci na sociálních sítích se využívá například služba AddMeFast. Na Twitter se specializuje služba Pay4t.
Další formou jak získat zpětné odkazy na různé články je využití agregátorů zpráv, které pomocí RSS přebírají titulek a popis článku. Mezi tyto RSS čtečky v Česku patří například LinksTip.cz a další. RSS výstupy si mohou návštěvníci přidat i na stránku personalizovaného Seznam.cz, iGoogle nebo své desktopové aplikace.
Placené odkazy
Konkurence na Internetu je v současné době vysoká. Dosáhnout předních míst ve výsledcích hledání bez investic je velice obtížné. Kupování zpětných odkazů pomáhá rychleji a lépe se dostat do popředí výsledků vyhledávání. Některé vyhledávače se snaží proti tomuto ovlivňování výsledků hledání bojovat. Existují stránky, na kterých lze vyhledávačům nahlásit stránky, které odkazy prodávají či kupují. Proto se prodej odkazů provádí pomocí domluvy přímo s provozovatelem daného webu nebo prostřednictvím různých služeb a fór s určitou mírou anonymity.
Cena odkazů kupovaných za účelem ovlivnění SERP se zpravidla určuje podle ranků webu. Cenu ovlivňuje také pozice odkazu a počet stránek, na kterých je v rámci webu umístěn. Čeští provozovatelé webů hledí především na výši PageRanku, případně berou v úvahu i S-Rank. Při koupi odkazů je dobré ověřovat, zda výše určitého ranku není pouze chyba výpočtu. Má-li web vysoký jeden rank, má zpravidla vysoké i ostatní. Pro koupi a prodej odkazů se v Česku používá reklamní systém Ads Ranky. Na mezinárodní úrovni se využívá systém BackLinks. Budování zpětných odkazů lze objednat i přes různá fóra nebo mikropracovní servery jako Stovkomat.
Kupování odkazů se v některých případech vhodně kombinuje s výměnou odkazů. Nové weby pomocí koupených odkazů dostanou vysoké ranky, díky kterým snadněji získají výměnné odkazy. I když poté kupování odkazů ukončí, zůstanou jim alespoň výměnné odkazy.
Sledovat pozice ve výsledcích hledání lze pomocí SEO Monitoru a dalších nástrojů.
Pokud chcete využít profesionálních služeb budování zpětných odkazů, neváhejte nás kontaktovat.